" مقالات و پایان نامه ها | قسمت 33 – 2 " |
“
نمایش قبح جرم به جامعه و ایجاد نفرت عمومی از آن
بزهکاری یکی از بزرگترین مشکلات جوامع به شمار رفته و همیشه مورد نفرت و انزجار همگان بوده و هست افراد جامعه از وجود آن همواره اظهار دلهره و نگرانی میکنند. با اجرای مجازات است که افراد به زشتی اعمال ارتکابی مجرمان پی برده و از آن متنفر میگردند. در مورد اجرای مجازات در ملأعام و معرفی مجرم به همگان افراد از جرایم ارتکابی این گونه مجرمین آگاهی یافته و به راحتی قبح جرم به مردم نشان داده می شود و همین امر باعث انزجار آن ها از جرایم و مرتکبان آن ها میگردد.در این خصوص، نباید این موضوع را نادیده انگاشت که خصیصه رسواکنندگی مجازات بیانگر قابل سرزنش بودن رفتار مجرمانه از سوی افراد جامعه است چنان که در این باره گفته شده است: ملامت عمومی یکی از عواملی است که سیاست کیفری باید بدان توجه داشته باشد (استفانی،۱۳۷۷: ۶۰۵).
البته این امر را باید در نظر داشت که اگر بدون وجود هیچ ضرورتی و یا بدون در نظر گرفتن شرایط گوناگون، اجرای مجازات در ملأعام در سطح جامعه به نحو گسترده ای اجرا
-
- .إِنْأَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ↑
-
- Charles montsquieu ↑
-
- .زیرا «الحدود تدرء بالشبهات » یعنی: مجازات با اندک شبهه ای دفع می شود; و در این راستا روایات خاصه ای نیز وجود دارد که بر این مسئله دلالت دارد. ر.ک: شهید ثانی، مسالک الافهام، مکتبه بصیرتی، قم، چاپ سنگی، ج ۲، ص ۴۲۷٫ ↑
-
- بعضی از آیات قرآن، به تاثیر توبه در تربیت انسان و در سقوط مجازات، تصریح شده است (مائده/۳۴; نساء/۱۵و۱۶) و در روایات متعددی نیز این واقعیت مورد تصریح قرار گرفته است. حر عاملی، وسایل الشیعه، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ مکرر، بی تا، ج ۱۸، ص ۵۲۸ ↑
-
- ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ ↑
-
- .الزّانِیَهُ و الزَّانِی فَاجلِدُوا کُلَّ واحِدِ منهما مِائَهَ جَلدَهِ ولاَتَاخُذکُم بِهِمَا رَأفَهُ فِی دینِ أللٌهِ اِن کُنتم تُومِنُونَ باللهِ وَالیَومِ ألاخِرِ وَ لیَشهَد عَذَابَهُمَا طَائفَهُ مِّنَ المُومِنِینَ:باید شما مؤمنان هریک از زنان و مردان زناکار را به صد تازیانه مجازات و تنبیه کنید و هرگز درباره آنان در دین خدا رأفت و ترحم روا مدارید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید و باید عذاب آن بدکاران را جمعی از مؤمنان مشاهده کنند. ↑
-
- . بهمبحث اول، فصل دوم صفحه ۴۱همین پایان نامه مراجعه شود. ↑
-
- .طبق ماده ۱۰۱قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰:مناسب است حاکم شرع مردم را از زمان اجرای حد آگاه سازد و لازم است عدهای از مومنین که از سه نفر کمتر نباشد در حال اجرای حد حضور یابند. ↑
-
- Zeus،خدای خدایگان در معبد یونان باستان که نظم و عدالت را بر روی زمین برقرار میکردهاست. ↑
-
- ۲٫orest ↑
-
- .۳Ogist ↑
-
- شاه عباس در یک مورد شنید که یکی از قضات اصفهان از دوطرف دعوایی رشوه گرفته شده و ایشان را به مصالحه وادارکرده است. شاه دستور داد قاضی رشوهخوار را وارون بر خری نشاندند و دم آن را به دستش دادند ودل و روده گوسفندی را که کشته بودند بر سر و دوشش آویختند و او را به این صورت چند بار گرد میدان شهر گرداندند و مردی پیشاپیش او فریاد میزد: این است جزای قاضی رشوهخوار(امین، ۱۳۸۲: ۴۱۳). ↑
-
- ماده ۶۷ قانون جزای لبنان: کل قرار ینطوی علی عقوبه جنایته یلصق لمده شهر علی باب قاعه محکمه الجنایات و فی اقرب محله من المکان الجنایه و فی المحله التی کان فیها المحکوم علیه اقام او سکن. ↑
-
- . آیه ۹ سوره حجرات ↑
-
- . آیه ۱۰ سوره حجرات ↑
-
- .سوره توبه آیه ۱۲۲ ↑
-
- . گنجینه آرای فقهی ـ قضایی ، مرکز تحقیقات فقهی ، سؤال ۷۹۴۴و سؤال ۹۰۸۸٫ ↑
-
- سایت دائره المعارف بزرگ اسلامی، اجرای حدود در ملأعام، صحنه عبرت یا تفریح و تماشا؟مورخ ۱۰/۱۲/۹۲ ↑
-
- همان ↑
-
- .کسی که علیه او حد وجود دارد نمیتواند مجری حد شود. ↑
-
- .اصل بیستم: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. ↑
-
- .اصل سی و ششم: حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد. ↑
-
- .اصل سی و هفتم: اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود. ↑
-
- . به عنوان مثال در قانون، مجازاتی تحت عنوان پوشانیدن لباس زنانه، آفتابه به گردن مجرم انداختن و امثالهم نداریم در حالی که در مورخ ۲۵ فروردین ماه سال۱۳۹۲ در شهر مریوان شخصی را با پوشاندن لباس زنانه بر او و در سطح شهر چرخاندن مجازات کردند. ↑
-
- . اصل بیست و دوم ↑
-
- .اصل سی و نهم ↑
-
- .شماره و تاریخ: ۱۳۶۴/۱۱/۱۹-۷/۶۲۴۱ ↑
-
- .گزارش خبرگزاری راه سبز، www.rahesabz.net/story/81733 ↑
-
- .ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر مقرر میدارد: احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرارداد که ظالمانه و یا برخلاف انسانیت بشری یا موهن باشد. ↑
-
- .ماده ۱۶ کنوانسیون منع شکنجه و هر نوع مجازات یا رفتار خشن، غیر انسانی، و تحقیر کننده: دولتهای عضو کمسیون متعدند در قلمرو خود اعمال دیگر از رفتار یا مجازات خشن، غیر انسانی یا تحقیر کننده که مشمول تعریف شکنجه موضوع ماده ۱ نیست جلوگیری نمایند و مقررات مربوط به شکنجه را در مورد آن ها اعمال نمایند. ↑
-
- .مواد ۱۶ و ۵ کنوانسیون ↑
-
- .ماده ۹ قانون مدنی: مقررات عهودی که بر طبق قانون اساسی بین دولت ایران و سایر دول منعقد شده است در حکم قانون است. ↑
-
- .گفتار دوم فصل دوم صفحه ۵۰ مراجعه شود. ↑
-
- .اصل سی و ششم قانون اساسی ↑
-
- .ماده ۴۳۹ قانون مجازات مصوب ۱۳۹۲ ↑
-
- .ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸: محل و چگونگی اجرای حکم شلاق به تشخیص دادگاه و با رعایت موازین شرعی و حفظ نظم عمومی و سایر مقررات مربوط در حکم تعیین میشود. ↑
-
- .وبسایت خبری- تحلیلی فرارو، کد خبری ۱۴۷۴۸۱، مورخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ↑
-
- .در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است: احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه، بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهون باشد. ↑
-
- .سوره انعام آیه ۱۶۴ولاتَزِرُ وَازِره وِزرَ اُخری. ↑
-
- .سوره بقره آیه ۴۸: وَ اتقوا یوما لاتَجزی نَفس عن نفس شیئاً و لا یُقبَلُ منها شفاعه و لا یُوَخَذُ منها عَدل و لا هم یُنصرون. ↑
-
- .سایت سلامت نیوز، کد خبری:۷۴۱۰۷، ۳۰/۲/۱۳۹۲، www.salamatnews.com ↑
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 12:13:00 ب.ظ ]
|